MBLS - стираємо кордони   •   Ваш юридичний радник в міжнародній торгівлі, перевезеннях і інвестиціях   •   Київ   •   Маріуполь   •   +38 (066) 265 0645

Андрій Мащенко - фото

Як кожна робота, стягнення боргів з судноплавних компаній, має свої нюанси. В рамках цієї статті, у вигляді короткого огляду, викладені нюанси, з якими нам довелося зіткнутися, спеціалізуючись, зокрема, на правовому обслуговуванні морських перевезень.

Кредитору судноплавної компанії або юристу, який отримав відповідне завдання, необхідно буде оцінити можливість стягнення боргу, враховуючи ряд факторів:

  1. Природу боргу;
  2. Наявність суден у власності або управлінні компанії боржника;
  3. Наявність іншого майна;
  4. Резидентність боржника;
  5. В якому страховому товаристві застраховані ризики власника або оператора судна;
  6. Прапор судна;
  7. Регіон плавання суден, що належать боржникові або перебувають у нього в оперативному управлінні;
  8. Ліквідність майна боржника, на яке можна звернути стягнення (вік судна, стан іншого майна).

Звичайно, ключовим з названих чинників є наявність у боржника майна, на яке можна буде звернути стягнення, його склад і стан.

При цьому, практика показує, що важливим є і місцезнаходження цього майна, оскільки саме закон країни знаходження майна (радше - судна) ви будете застосовувати звертаючи на майно стягнення. І саме з юристами цієї країни вам доведеться співпрацювати. На спілкування і його результати буде впливати менталітет місцевого юриста і звичаї в роботі, а також менталітет і підходи місцевих чиновників, зокрема суддів, правозастосовча практика місцевих судів.

Загалом, майно у боржника має бути, воно повинно бути ліквідне і ви повинні мати реальну можливість це майно продати і отримати гроші. В іншому випадку, ризикуєте витратити багато часу і можливо коштів клієнта або своїх і не отримати бажаний результат.

Як і раніше, найбільш ефективним засобом стягнення боргу з судноплавної компанії є арешт судна, яке їй належить або перебуває у її управлінні. Такий арешт може виступати як засобом тиску на судновласника-боржника, з метою спонукання його до виплати боргу добровільно, так і засобом забезпечення морських вимог і стягнення боргу з вартості арештованого судна в примусовому порядку.

Правила арешту морських суден врегульовані нормами міжнародного морського права, а також регулюються нормами національного законодавства країни, в якій буде проводитися арешт.

До норм міжнародного права відносяться: Міжнародна Конвенція з уніфікації деяких правил, що стосуються арешту морських суден (Брюссель, 10 травня 1952 роки) і Міжнародна Конвенція про арешт суден (Женева, 01 березня 1999 року). Друга з них менш застосовна, так як має трохи більше 10 країн учасниць, учасниками ж Брюссельської конвенції 1952 року є понад 70 країн. Найчастіше норми згаданих Конвенцій інкорпоровані в національні положення або на їх основі прийняті акти локального законодавства, як у Великобританії, або, як, наприклад в Україні, норми Брюссельської Конвенції 1952 р діють безпосередньо і превалюють над нормами національного права. Факт приєднання України до Брюссельської конвенції 1952 року Законом від 07.09.2011, а також прийняті Верховною Радою України у 2017 році змін до процесуального законодавства, слід відзначити як позитивні факти, які зробили зрозумілою і таким чином спростили процедуру арешту торгівельних суден в українських портах.

Про теорію арешту морських суден написано багато, тому більш цікавою видається практика. З огляду на практику, юрист може оцінити чи є реальна можливість заарештувати судно і стягнути борг.

Юристам нашої фірми, в своїй практиці, доводилося самим "набивати шишки", пов'язані з особливостями національного законодавства різних країн, менталітетом і звичаями місцевих юристів і чиновників, а також особливостями клієнтів.

Про деякі з таких особливостей далі.

Якщо клієнт - моряк, в переважній кількості випадків його звернення до юристів буде пов'язано з необхідність стягнення з судновласника невиплаченої заробітної плати або компенсації шкоди, заподіяної життю або здоров'ю (в разі заподіяння шкоди життю - клієнтами будуть виступати спадкоємці). Якщо це український моряк, найчастіше він очікує, що юрист буде працювати "безкоштовно", тобто з умовою отримання гонорару успіху з стягненої суми, що змушує юриста ретельніше підбирати засоби і методи роботи по справі, а перше і головне - приділити час оцінці реальної можливості отримати гроші - стягнути борг. Якщо ваш клієнт - компанія - кредитор судновласника, до оцінки реальності стягнення боргу необхідно підходити не менш ретельно, адже на кону ваша репутація, як фахівця.

І ось при оцінці перспектив необхідно буде врахувати зазначені на початку цієї статті фактори. Далі трохи практики.

Ви змогли відстежити судно і встановити район його плавання або місце знаходження в даний момент. Якщо це країни аравійського півострова, швидше за все ви зіткнетеся з проблемою необхідності авансування з проблемою необхідності авансування роботи місцевого юриста (без нього не обійтися), його гонорару і витрат. Арабські колеги, часто, з огляду на досить високий рівень життя в цих країнах, обчислюють свої гонорари в десятках тисяч доларів США і можуть попросити, як аванс, суму починаючи від 20 000 доларів США. У випадку з клієнтом моряком, наврядчи клієнт авансує такі кошти і вам доведеться думати про необхідність ризикувати своїми грошима, якщо вони у вас є, звичайно.

Якщо у вас на шляху не стала проблема авансування роботи місцевого юриста і ви перейшли до наступного етапу - оцінки ліквідності майна боржника, слід подумати наскільки потрібно це судно судновласнику, поцікавитися кількістю інших кредиторів і сумами їх вимог, проаналізувати можливість продажу арештованого судна.

Відомі випадки, коли судновласники просто кидали свої судна після арешту, усвідомлюючи неможливість виплати боргу зважаючи на фінансовий стан своєї компанії. Відомі курйозні, в негативному сенсі цього слова, випадки, коли недолугим кредиторам, в спробах стягнути заборгованість, вдавалося отримати розпорядження адміністрації прапора судна, які забороняли судну подальший рух або його використання до сплати судновласником боргу під загрозою накладення на останнього багатотисячного штрафу (мова про долари США) в разі невиконання припису. Судно, в такому випадку, залишалося судновласником у відкритому морі прямо з командою на довгі місяці і громадськість могла спостерігати подальші зусилля дипломатів, юристів, родичів моряків та інших осіб, в спробах повернути моряків, що залишилися без їжі та прісної води, додому.

Велика кількість кредиторів матиме наслідком те, що, в разі недостатності коштів, які можна отримати від продажу судна, для покриття всіх боргів, вам, як одному з кредиторів, доведеться вести переговори з іншими з метою пропорційного зниження кожним суми своїх вимог, щоб суми, отриманої від продажу судна, вистачило на всіх. В іншому випадку ви, як і інші кредитори, ризикуєте не отримати нічого. Досягнення консенсусу, в такому випадку - завдання складне, а іноді не досяжне, з огляду на самовпевненості деяких кредиторів, які впевнені у тому, що зможуть продати актив дорожче, або дочекатися, коли інші відступляться. При цьому слід враховувати, що, як правило, судно є єдиним майном судноплавної компанії, на яке можна звернути стягнення. Якщо ж ви заарештували судно і бачите можливість ведення переговорів з іншими кредиторами, можете перейти до пошуку покупця дорогого активу і безпосередньо до проведення угоди. Слід врахувати, що середня вартість експлуатованого морського судна - 1 млн. доларів США. Як кажуть, покупці таких активів "на дорозі не валяються" і потрібно буде витратити час на їх пошук. Знайшовши покупця, будьте готові зіткнутися з проблемою морехідності судна. Протягом арешт, переговорів із судновласником, його страховою компанією, іншими кредиторами, минув час протягом якого судно могло прийти в неморехідний стан. При цьому, судновласник готовий віддати судно погасивши свої борги з вартості судна, але не готовий оплачувати витрати по підтримці і тим більше відновленню морехідного стану. Тут будьте готові до продовження переговорів з колегами кредиторами про ще більше зменшення сум, які вони готові отримати після продажу судна, так як, швидше за все, ціна ремонту буде включена у вартість судна, яку вам запропонує покупець.

Порівнюючи комфорт роботи в тій чи іншій юрисдикції, слід зазначити, що досить комфортною є робота в Російській Федерації, враховуючи схожий менталітет і схожу (іноді ідентичну) законодавчу базу. Вам легко буде домовитися і працювати з російськими колегами. Ви навіть можете спробувати зробити все самі, якщо готові витрачати час і сили на відрядження і готові в екстреному режимі освоїти норми російського права. Ви прекрасно будете розуміти, що відбувається і оцінювати ризики. Зможете навіить самі підготувати процесуальні документи, якщо є час і бажання.

Робота ж з китайськими юристами може вас здивувати. Ментальність китайця, вихована суворими покарання за "гнучкість" підходів, притаманну слов'янському менталітету, може вас сильно здивувати і створити певні труднощі. Зокрема, у вас не вийде надати неактуальний, на момент подачі в суд, документ про право власності на судно, чим часто зловживають українські юристи. Китайський юрист перевірить надану вами інформацію, повідомить про дійсний стан справ і не піддасться на вмовляння закрити очі на відсутність або недостовірність доказів "заради благої мети" стягнення боргу, яка виправдовує засоби.

В Індії будьте готові до довгих переговорів з місцевим юристом, який спочатку запевнить вас у своїй готовності працювати за гонорар успіху, а потім повідомить про неможливість звернення до суду до отримання авансу "на судові витрати", суму яких індійцеві буде сформулювати досить складно. Як правило, мова йде про суми від 1 до 5 тисяч доларів США.

Робота ж з грецькими юристами буде комфортною - чіткої і зрозумілої. З огляду на те, що Греція за даними UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) на 1 січня 2017 року продовжує гордо нести прапор найбільшої морської держави світу. Частка торгового флоту в управлінні або власності грецьких компаній становить 16,36% від загального світового тоннажу. Грецькі юристи мають давні традиції надання послуг, необхідні знання в морському праві і всі необхідні навички для надання послуг на високому рівні.

Грецькі юристи працюють як на умовах погодинної ставки так і під умовою отримання гонорару успіху, який вони вираховують із стягнутої на користь клієнта суми. При цьому ви зможете, за підвищений відсоток гонорару успіху, домовитися з грецькою компанією про оплату нею судових витрат і витрат, пов'язаних з проведенням переговорів із судновласником і третіми сторонами в рамках ведення справи.

Французькі юристи, за загальним правилом, працюють на умовах оплати погодинних ставок, які, для солідної юридичної фірми, складають, в середньому - 300 євро / годину. Вам доведеться пошукати юриста, який погодиться працювати за гонорар успіху, якщо перед вами стоїть таке завдання. Знайти такого буде не просто, але можливо. Подальша ж робота у Франції обіцяє бути зручною. Французькі суди не будуть вимагати надати оригінали документів і легалізувати їх. Також відсутня вимога надати оригінал довіреності, виданої клієнтом на представництво його інтересів у суді. Розгляд судом клопотання про арешт судна займе 2-3 дні. Суд не буде ретельно розбиратися в обгрунтованості вимог кредитора, який просить накласти на судно арешт і залишить це питання суду, який буде розглядати справу по суті.

Не можу не згадати англійських юристів, які є "законодавцями світової моди" в морському праві, міжнародних перевезеннях. Як відомо, в Лондоні знаходиться найбільший в світі ринок страхування і перестрахування морських ризиків - Lloyd's of London, який почав свою роботу ще в 17 столітті в маленькій кав'ярні поруч з Тауер. Сучасні норми міжнародного приватного морського права також часто в своїй основі мають британські коріння. У Лондоні зосереджені офіси найбільших міжнародних юридичних фірм, що мають в своєму складі сильні і широко відомі морські департаменти (Ince & Co, Clyde & Co, Holman Fenwick Willan і інші). Не менш професійні та ефективні британські бутикові юридичні компанії, що спеціалізуються на міжнародних перевезеннях і торгівлі. Від роботи з британськими юристами ви будете отримувати задоволення і можете розраховувати на вибір ними і втілення в життя кращого з можливих варіантів вирішення вашої проблеми, але будьте готові за це платити. Ставка англійського юриста в солідній компанії може сягати 1000 доларів США за годину.

Формат статті не дозволяє описати всі нюанси, з якими вам доведеться зіткнутися, але, можливо, відкриє очі на деякі з них. Закінчити свій короткий огляд практики стягнення боргів з судноплавних компаній хочеться на оптимістичній ноті, стверджуючи старовинну істину, що дорогу осилить той, хто йде.

Керуючий партнер ТОВ «Юридична фірма «МБЛС», Андрій Мащенко.

Юрист і Закон - аналітичне видання ТОВ «Інформаційно-аналітичний центр «ЛІГА», 2018. 03.08.2018-09.08.2018 №28. Головна стаття номера.

^
X